O relácii

Dajte nám tip

Partneri relácie

Kontaktujte nás

Relácia peniaze na RTVS
Kto šetrí, má za triKto šetrí, má za tri: Rady, ako ušetriť na energiách

Kto šetrí, má za tri: Rady, ako ušetriť na energiách

Ivana Zelizňáková zo Slovenského plynárenského priemyslu nám v najnovšom dieli relácie Peniaze vysvetľuje, aké majú domácnosti možnosti, keď chcú znížiť svoje náklady na energie.

Myslíte, že aj dôchodcovia môžu využívať moderné technológie v oblasti energetiky? Počula som príklad o dôchodcoch, ktorí si vytiahli na dôchodku peniaze „z vankúša“, investovali do fotovoltiky a ušetrili na energiách 40% ročne.

Určite áno, toto je práve skvelý príklad toho, kedy dôchodcovia vedia byť ďaleko pred svojimi deťmi, pretože tieto riešenia vedia urobiť jednak s tým, že sa poradia so svojim okolím či svojimi deťmi alebo sa s dôverou obrátia na svojho dodávateľa energií, ktorý poskytuje energetické poradenstvo. To znamená, že ak mu poviete, akú máte nehnuteľnosť, tak vám táto energetická spoločnosť dokáže povedať, aké opatrenia by ste mohli urobiť vo svojej nehnuteľnosti, aby ste vedeli čo najefektívnejšie využívať dostupné technológie.

Viem, že existujú smart home technológie, ktoré umožňujú ovládať domácnosť na diaľku cez mobilný telefón – či už ide o termoreguláciu alebo kamerový systém. Môžu tieto technológie využívať aj deti, ktoré majú starých rodičov a chcú na nich, dajme tomu, dohliadať, aby sa im nič nestalo, prípadne im chcú regulovať práve tieto energie?

Určite áno, pretože technológia pre smart home sa dá stiahnuť ako aplikácia do mobilu. To znamená, že odkiaľkoľvek na Slovensku alebo na svete sa viete spojiť so svojou nehnuteľnosťou, viete. sa pozrieť, čo sa deje u vás doma, takpovediac na dvore, keď sa spájate s kamerovou technológiou, viete si v správnom čase zapnúť kúrenie alebo chladenie, čím sa dá ušetriť až 30% nákladov – samozrejme za určitých podmienok. Je to naozaj veľmi jednoduché. Smart home technológie majú efektívne využívať naše energie v domácnosti, čím sa dá ušetriť veľmi veľké množstvo finančných prostriedkov. Treba sa poradiť s dodávateľom, ktorý poskytuje energetické poradenstvo.

Čiže, ak som tomu správne porozumela, tak smart technológiami vieme ušetriť až 1/3 výdavkov domácnosti na energie ročne?

Presne tak. A ešte sa vrátim o trošičku späť v mojej odpovedi. Veľmi veľké množstvo výdavkov a energie viete ušetriť aj napríklad aj tým, že máte pravidelne čistený komín, že máte pravidelne servisovaný plynový kotol alebo iný kotlový systém, ktorý máte vo svojej nehnuteľnosti. Tak ako v prípade zdravia, tak aj v prípade spotrebičov a energií platí, že prevencia je lepšia a účinnejšia. To znamená, že teraz je jeseň, tak by som veľmi odporučila dať si pred zimnou sezónou a vykurovaním do poriadku svoje spotrebiče, svoje kotly, pretože náklady na vykurovanie tvoria až 70% z celkového účtu domácností, takže teraz je na to ten najvhodnejší čas.

Priznám sa, že od času, kedy mi za energiu na chalupe prišiel veľký účet, mám trošku strach zo zálohových platieb. Ako si ich mám správne nastaviť?

V prvom rade sa treba skontaktovať so svojim dodávateľom a treba mu povedať, akú nehnuteľnosť vykurujete alebo energiu spotrebúvate v tejto nehnuteľnosti. Pokiaľ v priebehu roka urobíte nejaký zásah na dome, napríklad si vymeníte okná za plastové alebo si zateplíte strechu alebo si postavíte bazén, v tej chvíli treba kontaktovať svojho dodávateľa energie, treba mu povedať, aké úpravy ste na dome spravili – a na základe toho vám vie potom dodávateľ zoptimalizovať a navrhnúť lepšiu výšku preddavku, aby sa viac hodila na vašu spotrebu. Tým pádom nebudete taká prekvapená pri vyúčtovaní.

Čiže, zmena výšky zálohovej platby môže nastať vtedy, keď som si dala do domu klimatizáciu, keď som si ho zateplila či keď som si postavila bazén. Kedy ešte?

Časť Slovenska vykuruje aj staršie rodinné domy. Zvyknú sa napríklad vymieňať gamatky za iné spôsoby kúrenia – keď vtedy prechádzate na plyn alebo na elektrinu, vie vám to urobiť rozdiel v zálohovej platbe. Treba tiež robiť servis a priebežnú údržbu svojich spotrebičov, čím im predlžujete životnosť. Už len výmenou už nie tak energeticky efektívneho 20-ročného kotla za nový, vieme ušetriť povedzme až 1/3 svojich nákladov na energie.

Keď som vymenila ten kotol, viem si požiadať o zníženie tých preddavkov ešte počas roka?

Jednoznačne áno. Každú takúto vec treba konzultovať so svojim dodávateľom a ten vám nielen môže upraviť faktúru smerom k nižšej zálohe, ale keď tiež vidí, že ste zákazník, ktorý sa zaoberá týmito témami, vie vám odporučiť ešte ďalšie opatrenia, ktorými viete dosiahnuť efektívnejšie nakladanie s energiami, čím môžete ušetriť na energiách ešte viacej.

Niekedy nás dodávatelia upozorňujú aj na zmenu tarify. Keď mi však príde tá dlhá faktúra za energie, vyznať sa ešte v tom, ktorú tarifu si zvoliť, je pre mňa príliš komplikované.

Áno, to by som tiež odporúčala nechať na dodávateľa. Keď mu poviete, akú nehnuteľnosť vykurujete, či tam zohrievate zároveň aj vodu alebo to máte zabezpečené iným spôsobom, tak podľa vašej spotreby vás zaradí do nejakej tarify. To by som naozaj nechala na zváženie vášho dodávateľa, ktorý vám to nastaví čo najoptimálnejšie. Nemal by to človek robiť sám – práve vtedy môže dôjsť k nežiadúcim prekvapeniam na konečnej faktúre. Každý správny dodávateľ vám ale s vyúčtovacou faktúrou pošlej aj priebeh vašej spotreby. Je výhodné zvážiť mať dve energie pod jednou strechou, u svojho dodávateľa, lebo aj týmto spôsobom sa môžete dostať k omnoho lepšej cene.

ČLÁNKY Z ROVNAKEJ KATEGÓRIE

NEPREHLIADNITE

SLEDUJTE NÁS NA FACEBOOKU

Relácia peniaze Facebook