O relácii

Dajte nám tip

Partneri relácie

Kontaktujte nás

Relácia peniaze na RTVS
Ďalšie témyBanky pre ľudíAko identifikovať podvodníkov pri nakupovaní?

Ako identifikovať podvodníkov pri nakupovaní?

V dôsledku pandémie sa rozmohol internetový predaj, vznikli nové eshopy a ľudia začali viac využívať aj bazárový predaj. Na internete už kúpite všetko od elektroniky, oblečenia a v dnešnej dobe už aj potraviny.

Tiež preferujete nákupy z pohodlia domova viac ako dlhé rady v obchodných domoch? Alebo sa chcete vyhnúť vianočnému zhonu? Nakupovanie na internete však má aj svoje úskalia. Na čo si dať konkrétne pozor a ako nenaletieť podvodníkom?

Prinášame vám prehľad znakov, ktoré vám môžu napovedať, že máte pred očami podvodnú stránku.

Na čo si dať pozor pri nákupe na internete?

Internet môže byť dobrý pomocník ale zlý pán. To isté platí aj o nákupoch v eshopoch. Prevencia a ostražitosť nikdy nie je na škodu. Bude dobré, ak si nasledujúce znaky zapamätáte a budeme si ich všímať pri vašich budúcich internetových nákupoch.

Zabezpečenie stránky

V prvom rade si vždy dajte pozor, či stránka, na ktorú sa aktuálne pozeráte, je zabezpečená. Zistíte to tak, že v ľavom hornom rohu stránky je zámka, teda znak šifrovaného zabezpečenia. Najdôležitejšie je sledovať tento znak, keď platíte na webstránke platobnou kartou.

Gramatické chyby

Sú na stránke do očí bijúce gramatické chyby a preklepy? Aj to môže byť znakom, že tu niečo nie je v poriadku. Radíme vám preto všímať si aj vizuálne hľadisko, teda grafický dizajn alebo štýl písania. Ak na stránke, ktorá ponúka tričká vyrobené na Slovensku, nájdete text, ktorý vyzerá ako skopírovaný z google prekladača, môže sa jednať o podvod.

Kontaktné informácie

Na dôveryhodnej stránke by mal byť človek schopný nájsť údaje o prevádzkovateľovi danej stránky. Teda meno, adresu, telefónne číslo, e-mailovú adresu, ale aj napríklad IČO. 

Vďaka identifikačnému číslu osoby (IČO) si tak daného predajcu môžete napríklad vyhľadať v obchodnom registri a teda overiť, či vôbec existuje.

Informácie o produktoch

Ak v popisku daného produktu nemôžete nájsť jeho rozmery prípadne informácie o použitých materiáloch, nemôžete si byť vôbec istí, aký výrobok vám predávajúci zašle a či vôbec. 

V takomto prípade vám môžu pomôcť recenzie zákazníkov. Ak recenzie na jednotlivé produkty či vôbec recenzie na obchodníka neviete nájsť, môže to byť ďalší dôvod na väčšiu obozretnosť.

Zbystriť pozornosť by ste mali aj v prípade, že fotky vyzerajú príliš umelo, prípadne sú na nich známe osobnosti, ktoré vyzerajú neprirodzene. Fotky známych osobností totiž mohli byť použité bez ich vedomia, iba za účelom zvýšenia dôveryhodnosti produktov.

Platobné podmienky

Ak ste už na danom eshope vo fáze, kedy sa chystáte zaplatiť, prehliadnite si všetky možnosti platieb a doručenia. V dnešnej dobe by už mala väčšina eshopov ponúkať viacero možností platby. Môžete sa stretnúť s dobierkou, platbou na bankový účet, platbou cez PayPal či priamo kartou.

Ak vám predajca ponúka iba možnosť nákupu kartou, je to ďalší dôvod na zvýšenú opatrnosť, pretože mu v nejakom momente odovzdáte všetky údaje vašej karty.

Na čo si dať pozor pri platbe kartou cez internet?

Keď platíte kartou cez internet, poskytujete predajcovi veľmi citlivé informácie. Musíte opísať meno držiteľa, číslo karty, jej platnosť a CVC kód, ktorý sa nachádza na jej zadnej strane. Keďže pre takéto nákupy nie je potrebné zadávať PIN kód, karta tak môže byť zneužitá.

Ako sa tomu vyhnúť? Veľa bánk už v dnešnej dobe ponúka napríklad možnosť poistenia karty, pred spomínaným zneužitím. Ide o doplnkový produkt, častokrát za pár eur.

Niektoré bankové domy však ponúkajú aj možnosť takzvaných “jednorázových platobných kariet”. Túto službu nájdete napríklad v Revolute alebo u Tatra banky. V ich internetovej aplikácií si jednoducho vyberiete možnosť = Internetová platba. 

Ak takúto možnosť vaša banka neponúka, môže vám pomôcť napríklad stanovenie limitu na platby realizované cez internet. Ponechajte si ich na nízkej čiastke a zvýšte ich len v prípade potreby. 

Následne vám aplikácia vygeneruje jednorazovú platobnú kartu, údaje ktorej použijete pri svojom internetovom nákupe iba raz. Vaša hlavná platobná karta, tak bude v bezpečí.

Aké sú výhody platobných brán?

Výhodou tejto možnosti platby za tovar je, že prevod je takmer okamžitý. Zároveň údaje platobnej karty nie sú viditeľné pre obchodníka, takže sa predchádza ich možnému zneužitiu. V prípade zabezpečených platobných brán musí zákazník potvrdiť danú platbu buď prostredníctvom kódu z SMS, alebo cez internet banking.

Najpoužívanejšími platobnými bránami sú napríklad GoPay alebo PayPal. Svoju vlastnú platobnú bránu má napríklad aj VÚB banka.

Ako reklamovať tovar zakúpený cez internet?

Informovanie o spôsobe a podmienkach reklamácie je ďalšia z vecí, ktorú by mal daný eshop na svojej webovej stránke uvádzať. Reklamačný poriadok by mal byť umiestnený na, pre kupujúceho, viditeľnom mieste. 

Záručná doba pri tovare zakúpenom cez internet je rovnaká ako pri kamennom obchode, a teda zákonných 24 mesiacov. 

Ak predajca chce, môže to byť aj dlhšie. Okrem výnimočných prípadov však nemôže byť táto doba kratšia. Doba začína plynúť dátumom prevzatia od prepravnej služby.

Zakúpený tovar môžete vrátiť v každej kamennej predajni daného obchodníka. V prípade, že ho posielate poštou, snažte sa ho zabaliť, tak aby sa nemohol pri preprave poškodiť. K tovaru musíte pribaliť aj sprievodný list. 

V ňom by ste mali zdôvodniť vašu reklamáciu, prípadne môžete priložiť aj záručný list. Nezabudnite na vaše kontaktné a platobné údaje, aby vám mohli vrátiť peniaze, ak o to samozrejme žiadate.

V priebehu vybavovania reklamácie vám už záručná doba neplynie. Obchodník musí vašu reklamáciu vyrieši do 30 dní. Ani fakt, že ste daný produkt kúpili v zľave na vašich spotrebiteľských právach nič neuberá. 

Na to, aby ste mohli daný produkt reklamovať, nepotrebujete jeho pôvodné balenie alebo krabicu. Dokonca nepotrebujete ani účet, ak viete kúpu daného výrobku dokázať iným spôsobom, teda napríklad výpisom z bankového účtu.

Záver

Nakupovanie cez internet je dnes už bežnou súčasťou našich životov. Veľa ľudí však stále nevie, čo sú varovné signály a kedy by mali radšej daný eshop opustiť.

Nikdy nie je na škodu byť dostatočne ostražitý a my veríme, že vám aj tento článok v budúcnosti pomôže vyhnúť sa podvodným eshopom. Sú to jednoduché kroky, ktoré nie je ťažké si osvojiť, môžu vám však pomôcť nenaletieť na podozrivo veľké zľavy a priaznivé ceny.

ČLÁNKY Z ROVNAKEJ KATEGÓRIE

NEPREHLIADNITE

SLEDUJTE NÁS NA FACEBOOKU

Relácia peniaze Facebook