O relácii

Dajte nám tip

Partneri relácie

Kontaktujte nás

Relácia peniaze na RTVS
Kto šetrí, má za triKto šetrí, má za tri: Výber dodávateľa energií

Kto šetrí, má za tri: Výber dodávateľa energií

Stúpajúce ceny plynu a elektriny položili na lopatky jedného z alternatívnych dodávateľov energií, Slovakia Energy. Minister hospodárstva Richard Sulík nevylúčil, že podobné problémy môžu mať postupne aj ďalšie spoločnosti, ktoré zásobujú domácnosti energiami. Ako by sme sa mali my, spotrebitelia, zariadiť do budúcnosti? Tieto a ďalšie otázky sme sa pýtali Ivany Zelizňákovej z SPP.

Je nejaký spôsob, ako sa vyhnúť problémom s dodávateľmi energií?

Nie som si istá, že takýmto problémom sa dá úplne vyhnúť, vzhľadom na to, ako je tá súčasná situácia na trhu. Asi toto nikto nedokáže predvídať. Kúzlo je asi vo vybratí si správneho dodávateľa – stabilného, s nejakou preukázateľnou históriou.

Ako si ho vyberať?

Treba sa v prvom rade orientovať podľa referencií. Sledujeme dĺžku pôsobenia dodávateľa na trhu, akú má štruktúru organizácie, pretože spoľahlivý obchodník s elektrinou a plynom, má pomerne rozvetvenú štruktúru, pričom má aj tradingové/obchodné oddelenia, ktoré sa dlhodobo venujú sledovaniu vývoja trhu a vedia teda včasnými krokmi predchádzať týmto situáciám. Ďalej sledujeme, samozrejme, aj referencie zákazníkov – už aj to samotné niečo napovie. A potom je to kvalita a dostupnosť služieb.

Alternatívni dodávatelia energií priniesli na náš trh nižšie ceny energií. Zmení sa niečo na tejto politike v budúcnosti práve kvôli týmto záležitostiam, ktorých sme svedkami v posledných mesiacoch?

Súťaž s cenou o zákazníka, si myslím, že už trochu patrí do minulosti. Dnes každá spoločnosť musí prinášať aj nejakú pridanú hodnotu. Väčšinou je to teda o podstatne širšej ponuke, ako len o nejakej komodite. To sú aj, povedzme, energetické služby. Dnes už evidujeme veľké množstvo zákazníkov, ktorí práve vyžadujú takéto služby, pretože je na každej domácnosti, aj na každej firme, aby začala niečo robiť so svojou uhlíkovou stopou, aby začala šetriť. A na to je práve veľmi efektívny takýto dodávateľ.

Hovorili sme o domácnostiach, avšak čo podnikatelia, možno aj drobní podnikatelia? Sú niektoré aspekty, ktoré podceňujú?

Nepovedala by som, že podceňujú, pretože dnes je to povedomie o energetike a o službách medzi odberateľmi už pomerne veľké, aj medzi živnostníkmi. Tí oceňujú najmä flexibilitu dodávateľa a individuálny prístup, pretože spoločnosť, ktorá má dobre nastavenú štruktúru, sa dokáže individuálne rozprávať s klientom a individuálne reagovať na jeho požiadavky. To je asi taká hlavná záležitosť. Netreba sa v žiadnom prípade rozhodovať pod tlakom, treba sa naozaj opýtať na všetky veci, treba dodávateľovi povedať, čo robím, ako to predpokladám robiť, aby mi vedel správne vybrať službu, ktorú potrebujem. A pokiaľ chcem mať nejaké energetické úspory, je potrebné o tom s dodávateľom komunikovať. Dnes stačí spraviť často iba malú drobnosť – možno aj pasívnu, ktorá nevyžaduje veľkú dodatočnú investíciu – a veľmi to vie znížiť spotrebu energie, čím sa stáva podnikanie efektívnejším.

ČLÁNKY Z ROVNAKEJ KATEGÓRIE

NEPREHLIADNITE

SLEDUJTE NÁS NA FACEBOOKU

Relácia peniaze Facebook