Už sa to blíži. Black Friday alebo čierny piatok je za dverami. Zdá sa vám tento pojem povedomý? Iste, tento deň známy výraznými zľavami v obchodoch nastáva na prvý piatok po americkom Dni vďakyvzdania, respektíve štvrtý, posledný piatok v novembri.
Sú však zľavy skutočné alebo sa s nami iba hrajú marketingové oddelenia obchodných gigantov? Vypláca sa nám nakupovať počas tohto obdobia výraznejšie a utrácať viac peňazí aj pre nadchádzajúce Vianoce?
V roku 2021 pripadol obľúbený Black Friday na 26. novembra. Na Slovensku je však zvykom uverejňovať reklamy naň aj mesiac dopredu, niektoré internetové obchody majú výrazné zľavy celý týždeň.
Ako však fenomén Čierneho piatku vznikol?
Viaceré zdroje sa zhodujú, že pôvodne tento termín vznikol v 60. rokoch 20. storočia v USA ako reakcia na zlú situáciu a chaos na cestách v piatok, po Dni vďakyvzdania. Poznáte to, taká typická piatková Bratislavu počas dopravnej špičky.
Iné zdroje uvádzajú, že Black Friday bol prvýkrát použitý ešte v roku 1869, kedy došlo k výraznému prepadu zlata na americkej burze.
Ale ako už bolo povedané, dnes sa pojem Black Friday spája predovšetkým s predvianočnou nákupnou horúčkou a zvýšeným konzumom. Každý totiž pred najkrajšími sviatkami v roku rozmýšľa nad tým, čo kúpiť svojim blízkym pod stromček.
Ak to navyše dokáže s výraznou zľavou, o to lepšie.
Koľko utrácajú Slováci?
V posledných rokoch sa stal tento deň zlatou baňou pre obchodníkov. Slováci podľa prieskumu utrácajú výrazne viac, než v akékoľvek iné dni. Nákupné šialenstvo sa pritom postupne presúva z kamenných predajní do online prostredia.
Priemerný Slovák minie počas Black Friday okolo 230 €. Najčastejšie nakupuje, oblečenie, obuv, elektroniku a kozmetiku, pričom v jeho košíku skončia priemerne 3 až 4 produkty.
Interné dáta Black-Friday.Global evidujú na Slovensku nárast predajov počas Black Friday až o 666% v porovnaní s bežným dňom. Tento enormný skok nie je nezvyčajný. U susedov v Českej republike je nárasť 493%, v Poľsku 979% a v Nemecku až 2418%.
Prudší nárast je však zaznamenaný už v deň pred Black Friday, najčastejšie však nakupujeme medzi siedmou a ôsmou hodinou večer, z toho 63% kupujúcich nakupuje aj v kamenných predajniach, aj online, 21% kupujúcich sa spolieha iba na web a 16% kupujúcich iba na kamenné predajne.
Sú ponúkané zľavy reálne?
Bombastické zľavy, niekedy až do výšky 90%. No kedy, ak nie teraz, poviete si. Sú však tieto na prvý pohľad megalomanské zľavy skutočné, alebo ide len o premyslený marketingový ťah?
Informácie webu aktuality.sk uvádzajú, že reálne zľavy dosahujú len 18%. Ako príklad uvádzajú televíziu nemenovanej značky, ktorá počas celého roka stála približne 800 €.
Niektoré internetové obchody ju ale predávali až za 1300 € a práve na Black Friday ju zľavnili o 450 €. Výsledok? Televízia bola drahšia, než obyčajne, ale wow-efekt z veľkej zľavy to splnilo.
V minulosti, ešte napríklad v roku 2019, sme boli skôr svedkami umelého navyšovania pôvodných cien, čo v konečnom dôsledku skresľovalo reálnu výšku zľavy v očiach nás, spotrebiteľov.
V súčasnosti sme svedkami približovania sa k reálnym zľavám. Ako uvádzajú dáta, priemerná zľava v Black Friday akcii sa pohybovala na úrovni 30%, v skutočnosti však boli ceny nižšie len o 15%.
Nákup sa vypláca aj počas Cyber Monday
Novší obchodný fenomén, ktorý sa čoraz častejšie vyskytuje aj na Slovensku je nasledujúci pondelok po Black Friday, takzvaný Cyber Monday.
V podstate ide o predĺženie už existujúcich zliav na dlhšie časové obdobie. Práve preto sa ešte s pojmom Cyber Monday nestretávame na Slovensku až v takom hojnom počte, ako za hranicami.
Zľavy z “čierneho piatka” totiž vo väčšine prípadov doznievajú aj počas víkendu a nasledujúcich dní. Produkty, ktoré nakupujeme sa takisto príliš nelíšia.
Podľa BlackFriday.com sú pomery v nákupoch vzácne vyrovnané. Takmer totožne nakupujeme oblečenie a elektroniku, v pondelok však častejšie nakupujeme letenky.
Ako využiť Black Friday vo svoj prospech a skutočne ušetriť?
Na jednej strane je tento deň pre obchodníkov skvelým spôsobom, ako predať výrazne viac a vo finále aj napriek zľavám viac zarobiť. Iste, nájdu sa aj nečestní predajcovia, ktorí zľavy umelo nafukujú a my ako spotrebitelia prerobíme.
Ako sa čo najlepšie pripraviť na Black Friday z pohľadu kupujúceho?
Neplánujte si pred 26. novembrom žiadne veľké nákupy. Je vysoko pravdepodobné, že výhodnejšie zľavy už do Vianoc nezískate.
Namiesto toho si urobte prehľadný zoznam všetkých vecí, ktoré chcete nakúpiť alebo darovať pod stromček. Nezabudnite si ich v dostatočnom predstihu vyhliadnuť na e- shopoch, uložte si tieto stránky medzi záložky a poznačte si cenu.
Týmto spôsobom totiž zistíte, či sa vám nákup skutočne vyplatí.
Nie je na škodu zistiť si, či vaše obľúbené obchody budú ponúkať zľavy aj pred, respektíve po Black Friday.
Nakupujte s chladnou hlavou, nepodliehajte zbytočným emóciám, nestrácajte však čas a nešpekulujte. Tie najvýhodnejšie ponuky zvyknú zmiznúť najrýchlejšie.
Zdroje
https://visibility.sk/blog/black-friday-z-pohladu-e-commerce/
https://black-friday.global/sk-sk/
https://jakubbalada.medium.com/black-friday-2019-s-hl%C3%ADdačem- shopů-9a3ddd352a8c
https://blog.apify.com/black-friday-2020-blyska-se-na-lepsi-casy-749f4ec909be/
https://blackfriday.com/news/black-friday-vs-cyber-monday-what-to-buy-each-day
https://www.aktuality.sk/clanok/744779/black-friday-realne-zlavy-su-len-18-percent/