Mnohí ľudia medzi vianočné darčeky zaraďujú aj nákup automobilu. Výber auta je veľmi špecifickou záležitosťou a vplýva naň účel jeho použitia, dizajn a farebné preferencie používateľa, výška rozpočtu, dostupnosť vozidiel, výbava či pohlavie používateľa. V tomto článku Vám však priblížime ekonomický model výberu nového vozidla z pohľadu jeho pohonu, na základe tzv. TCO modelu, ktorý nám bližšie predstaví Peter Mozolák z SPP.
„Hodnotiaci model TCO je model, ktorý hodnotí všetky náklady životného cyklu vozidla. To znamená, že doňho vstupuje viacero parametrov od ceny vozidla, poistenie, servis vozidla, palivové náklady a všelijaké iné náklady, ktoré by mal používateľ vozidla zohľadniť pri výbere. Až potom, nakoniec, mu z vyjde z toho hodnota, ktorá je preňho najlepšie,“ začína Mozolák.
Ako môže ale k výberu auta pristúpiť človek, ktorý si vybral konkrétnu značku a model vozidla? Pozrime sa na dôležité parametre, vstupujúce do hodnotenia pri jeho kúpe. Porovnali sme autá na naftu, benzín, elektrinu a plyn.
„V našom konkrétnom vozidle sme zvolili najbežnejšie používané vozidlo nemenovanej značky, kde sa dá toto vozidlo kúpiť vo viacerých pohonoch. Hodnotiaci model je spracovaný na 5 rokov. Pozreli sme si ceny základných modelov – samozrejme je na každom, akú doplnkovú výbavu si tam dá a táto výbava by mala byť porovnateľná pri každom type pohonu. Vyšlo nám, že cena vozidla sa hýbe od 22 900€ (benzín) až do 36 900€ (elektrické),“ pokračuje Mozolák.
Následne zisťujeme servisné náklady a poistné náklady. V prípade ceny poistenia je najlepšie priamo osloviť poisťovne, ktoré Vám dajú ponuku na konkrétny model a konkrétnu situáciu. „V našom prípade je najdrahšie poistenie elektrického vozidla, pretože obstarávacia hodnota vozidla je vyššia a tá vstupuje práve do havarijného poistenia,“ vysvetľuje Mozolák.
Dôležitým parametrom sú aj palivové náklady. „Štatistický úrad tieto hodnoty zobrazuje – tak zisťujeme hodnoty pre naftu, benzín a CNG. Čo sa týka elektriny, tam máme dve možnosti. Buď si nabíjať vozidlo doma, napríklad v garáži, kedy platíme, samozrejme, cenu elektrickej energie nášho dodávateľa elektriny. Alebo potom využijeme rýchlonabíjanie v obchodných centrách či pri dialniciach,“ hovorí Mozolák. Nabíjanie elektrického auta mimo nášho domu môže byť však násobne drahšie. „Ak človek nabíja auto iba v garáži, vtedy má najlacnejšie palivové náklady (cca 500€). Najdrahšie palivové náklady sú pri benzínovom pohone (cca 1750€).“
V prípade elektrických vozidiel a CNG vozidiel treba počítať s obmedzeným množstvom nabíjacích/čerpacích staníc. „V súčasnosti je na Slovensku 16 plniacich staníc CNG. Sieť sa postupne rozširuje, v budúcom roku pribudne niekoľko nových plniacich bodov,“ vysvetľuje Mozolák. Tankovanie auta pri CNG trvá zhruba rovnako dlho ako tankovanie benzínu či nafty. Vydrží zhruba na 450km plus na dojazd benzínom zhruba 150km – dokopy sa dá teda na jednu CNG nádrž prejsť cca 600km.
Ďalším možným nákladom je zriadenie nabíjačky na elektromobil, ktorá stojí približne 600€.
„Rok používania modelového vozidla pri 5 rokoch vlastníctva vychádza najlacnejšie pohon CNG (6957€/rok). Na druhú stranu najdrahšie vychádza vozidlo s batériovým pohonom pri nabíjaní rýchlonabíjačkami (9670€/rok),“ uzatvára výsledky modelového príkladu Peter Mozolák.