December je podľa štatistík každoročne mesiacom, kedy Slováci utrácajú najviac financií. Dôvod je jednoduchý a vôbec nie prekvapivý – Vianoce. Väčšina Slovákov je naučená dopriať si sebe aj svojim blízkym na Vianoce o čosi viac.
V minulom roku sa Slováci pri nákupe darčekov uskromnili
Vianoce 2020 boli prvé Vianoce po vypuknutí korona krízy, ktorá v značnej miere ovplyvnila aj nákupné správanie ľudí na celom svete. Nákupy sa nielen že preniesli viac do online prostredia, ale zmenil sa aj postoj k utrácaniu.
Najväčšia banka u nás, Slovenská sporiteľňa, uvádza, že podiel platieb platobnou kartou v obchodoch a na internete klesol v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka o 1 %. Kým v predajniach potravín utratili klienti banky priemerne o 10 % viacfinancií ako v predchádzajúcom roku, platby za nákup oblečenia a topánok klesli až o 20 % . O 10 % poklesli platby za tovary zo segmentu športových potrieb či kníh.
V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi, kedy napríklad v roku 2018 minul pracujúci Slovák na nákup vianočných darčekov priemerne 250 €, sa väčšina Slovákov v dôsledku nejasnej budúcnosti pravdepodobne uskromnila.
Plán šetriť pri nákupe vianočných darčekov potvrdilo v prieskume, ktorý vykonala v októbri 2020 agentúra Fokus 39 % opýtaných. Podobný trend pri nákupe vianočných darčekov možno očakávať aj v tomto roku.
Ako ušetriť na vianočných darčekoch
Šetriť na vianočných darčekoch nie je žiadna hanba. Vianoce predsa nie sú o drahých daroch, ale najmä o čase, ktorý by sme mali stráviť spoločne. Maličkosť darovaná z lásky a váš čas vie potešiť omnoho viac ako drahý dar.
Zamerajte sa pri výbere darčekov na osobnosť. Zamyslite sa, čo máte s osobou, ktorú plánujete obdarovať spoločné a na základe toho vyberte darček. V prípade, ak ste šikovní v nejakých kreatívnych činnostiach (napríklad štrikovanie, háčkovanie, vyšívanie) môžete darček vyrobiť svojpomocne.
Ručne robené výrobky sú opäť v móde a navyše niečo, čo ste vyrobili osobne, bude mať pre obdarovaného nevyčísliteľnú hodnotu. A pritom to zaťaží vaše financie len minimálne. Napríklad vlastnoručne robená štrikovaná čelenka vás bude stáť približne 1,5 € za vlnu a 2 hodiny vašej práce, pričom v obchode by ste za podobnú čelenku zaplatili minimálne 6 €.
Tradičné vianočné menu nás vyjde každým rokom viac
Podľa odhadov Wood & Company boli v roku 2020 výdaje domácnosti na tradičné sviatočné menu v porovnaní s rokom 2019 vyššie o cca 2 %. Keďže celý rok 2021 sa nesie v duchu rastu cien v dôsledku narastajúcej inflácie, vianočná večera nás v porovnaní s predchádzajúcim rokom vyjde opäť o niečo viac.
Priemerná cena za vianočné menu v roku 2021 (ceny Tesco, najlacnejšia možná položka):
Názov tovaru | Cena |
Kapor (2,5 kg) | 11 € |
Údené mäso (1kg) | 7,90 € |
Klobásy (1 kg) | 5,90 € |
Kyslá kapusta (2 x 500 g) | 1,78 € |
Hríby (2 x 20 g) | 4,78 € |
Kyslá smotana (2 x 200g) | 0,78 € |
Chlieb (1 ks) | 0,95 € |
Zemiaky (2 kg) | 1,58 € |
Majonéza (2 x 270 g) | 2,10 € |
Hrášok konzerva (200 g) | 0,89 € |
Mrkva (500 g) | 0,45 € |
Petržlen (zväzok) | 1,59 € |
Cibuľa (250 g) | 0,20 € |
Banány (2 kg) | 2,78 € |
Mandarínky ( 3 kg) | 5,37 € |
Pomaranče (2 kg) | 3,38 € |
Jablká (3 kg) | 4,17 € |
Ananás (1 ks) | 2,49 € |
Oblátky (4 x 50 g) | 1,80 € |
Med (500 g) | 3,69 € |
Víno (2 x 0,75l) | 4,58 € |
Vaječný likér (0,5 l) | 3,69 € |
Kačka (2,1 kg) | 9,04 |
Knedľa (600 g) | 0,75 € |
Lokše (6 ks) | 2,59 € |
Červená kapusta (2 kg) | 1,70 € |
Nealko nápoje (6x minerálka) | 2,64 € |
Spolu | 88,57 € |
Aby vianočné menu nebolelo peňaženku viac než je potrebné
Základný vianočný nákup, podľa zoznamu uvedeného v tabuľke, vyjde priemernú domácnosť približne 90 €. A to je len základný zoznam, ktorý si väčšina domácnosti rôzne rozširuje podľa svojej potreby.
Najlepšia možnosť, ako ušetriť pri nákupe potravín na vianočné hodovanie, je vytvorenie si zoznamu a nakupovať naozaj len v takom množstve, aké vaša domácnosť spotrebuje. Ušetriť takto môžete aj 20 €.
V prieskume spoločnosti Home Credit sa totiž až štvrtina Slovákovpriznala, že na Vianoce nakupujú väčšie zásoby potravín, ako dokážu reálne spotrebovať. Slováci sú známi ako rekordmani v plytvaní potravín. V koši nám tak každoročne končí niekoľko desiatok eur.
Ušetriť môžete aj vďaka vianočnému menu po vzore našich predkov. Ich sviatočné menu bývalo najhonosnejším z celého roka, a predsa tradičné ľudové jedlá zaťažia náš rozpočet menej, než moderná vianočná večera, akú poznáme dnes.
Mnohým obchodníkom narastú tržby pred Vianocami aj o 40 %
Podľa údajov štatistického úradu tvoria tržby za posledný kvartál (október, november, december) až 27 % tržieb maloobchodu.
Z prieskumu, ktorý realizovala spoločnosť Heuréka, vyplýva, že priebežne počas celého roka nakupuje vianočné darčeky takmer 13 % Slovákov. V septembri a októbri začína s nákupmi 16 % Slovákov, v novembri a decembri nakupuje 22 %. Na obdobie tesne pred Vianocamisi necháva nákupy 6 % mužov.
Nie je preto žiadnym prekvapením, že sa obchodníci snažia využiť toto najsilnejšie obdobie v roku a vianočné reklamy na nás vyskakujú doslova na každom rohu. Aj keď sú vianočné reklamy príjemné, ponuky v nich nemusia byť vždy také výhodné, ako sa môže zdať na prvý pohľad.
Podvedomý vplyv na naše nákupné správanie má v tomto období aj vianočná výzdoba, vôňa či hudba, ktorá hrá v obchode.
Ako nepodľahnúť vianočnému marketingu
Najjednoduchšie podľahnete čaru vianočného marketingu a miniete viac v prípade impulzívneho nakupovania. Snažte sa preto svoje vianočné nákupy naplánovať dopredu.
Výborným riešením bude vytvorenie zoznamu darčekov a ďalších položiek vianočných nákupov spolu s rozpočtom, ktorý ste ochotní a najmä schopní na Vianoce minúť.
Pri návšteve obchodu sa následne striktne držte zoznamu. Produkty navyše nenakupujte ani v prípade, ak sú v akcii. To, že sa neocitli na zozname, znamená, že ich nutne nepotrebujete a Vianoce si môžete užiť aj bez nich.
Za posledný rok sa takmer každý, kto mohol, presunul aj do online prostredia. Nákup darčekov cez internet bude preto taktiež dobrou pomôckou.
Každý e-shop a výhodnú akciu si však najskôr vopred preverte a nakupujte len z overených e-shopov. Na prvý pohľad výhodná 70 % zľava môže byť len marketingový trik, či výhodne sa tváriaci e-shop môže byť dielom podvodníkov.
Až 8 % Slovákov je ochotných financovať Vianoce na dlh
V prieskume, ktorý vykonala v roku 2020 spoločnosť KRUK, uvádza ochotu financovať vianočné nákupy na dlh 8 % opýtaných. V roku 2018 mali podobnú ochotu len 2 %. Najčastejšie si pred Vianocami požičiavajú ľudia vo vekovej kategórii 35 až 44 rokov.
Z uvedeného prieskumu taktiež vyplynulo, že takmer každý 20. Slovák si už niekedy požičal na Vianoce do 200 €.
Najčastejšie si pritom na vianočné nákupy požičiavajú ľudia, ktorí už majú aj iné dlhy. Mnohé, najmä nebankové spoločnosti, lákajú v tomto období na naozaj na prvý pohľad výhodné ponuky.
Nechýba možnosť odloženia splácania o niekoľko mesiacov, dlhšie bezúročné obdobie, žiadne poplatky za vybavenie úveru alebo dokonca hotovosť navyše za vybavenie pôžičky.
Pre finančne menej zdatného človeka môže znieť takáto ponuka naozaj neodolateľne.
No za väčšinou ponúk sa skrýva nejaké to „ale“ napísané malými písmenkami. Financovanie Vianoc na dlh sa tak môže nepekne vypomstiť.
Ide to aj bez toho, aby ste išli do mínusu
Vianočné nákupy nie sú nevyhnutná životná potreba, a preto by ste sa mali vyhnúť ich financovaniu na dlh.
Myslite na vianočné výdaje vopred a odkladajte si na ne peniaze bokom napríklad 3 mesiace vopred. A najmä, nakupujte len toľko, koľko si môžete dovoliť. Skromnejšie Vianoce oslávené bez dlhov budú určite príjemnejšie, než luxusné Vianoce, ktoré vás budú svojimi nákladmi dusiť ešte aj nasledujúci rok.
Pri sporení na Vianoce postupujte podobne, ako v prípade tvorby finančnej rezervy. Odložte si vždy hneď v deň ako vám príde výplata presne stanovenú sumu.
Ak si budete takýmto spôsobom odkladať napríklad od začiatku roka 30 € mesačne, v decembri budete mať k dispozícii 330 eur, ktoré môžete bez obáv minúť na vianočné nákupy. Neverili by ste, ale podobným spôsobom si na Vianoce šetrí až 17 % Slovákov.
Pravé čaro Vianoc nie je ukryté vo financiách, ktoré minieme na ich prípravu, ale v čase, ktorý strávime so svojou rodinou. A práve čas je tá najdrahšia položka z vianočného zoznamu. Minúť však za ňu paradoxne nem